ZUZANNA ŚLĘZAK w gronie 26. laureatów Ogólnopolskiego Projektu „MATURA na 100 procent”
Ogólnopolski Projekt „Matura na 100 procent” jest realizowany od 2014 r. przez krakowską Fundację „Zawsze Warto”, natomiast partnerem merytorycznym pozostaje Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Podsumowanie odbywa się na uroczystej gali, która co roku odbywa się w innym ośrodku naukowo-akademickim.
Laureaci tegorocznej VIII edycji, rodzice i dyrektorzy szkół, a także marszałkowie województw i przedstawiciele organów prowadzących – starostwie i prezydenci miast na prawach powiatu – zostali zaproszeni na 24 września 2021 r. do Rzeszowa.
To nie kandydaci podejmują starania o laury – jak twierdzą inicjatorzy tego projektu – lecz są oni informowani o sukcesie i zapraszani przez organizatorów, którzy docierają do nich dzięki współpracy z CKE i OKE (…)Idea projektu – kontynuują jego pomysłodawcy – narodziła się jako sprzeciw wobec wielu negatywnych ocen i podsumowań formułowanych (…) po ogłaszanych corocznie wynikach matur. Zainteresowanie zazwyczaj koncentruje się bowiem wokół tych, którzy nie podołali egzaminom lub uzyskali wyniki słabe; oceniana jest zatem zaraz szkoła, nauczyciel, system.Nikt nie pyta o najlepszych, o źródła ich sukcesów, o ich znakomitych nauczycieli oraz szkoły, które tworzą warunki dla takich wyników (…) Widzimy konieczność eksponowania znakomitych osiągnięć naszych uczniów oraz dodatkowego ich nagradzania – dodają organizatorzy.
Egzaminy maturalne zostały przeprowadzone w 2021 r. po wynoszącej łącznie kilkanaście miesięcy przerwie w nauczaniu stacjonarnym. Wg danych z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie wyniki od co najmniej 90 do 100 % ze wszystkich egzaminów obowiązkowych i dodatkowych, zdawanych na poziomie podstawowym i rozszerzonym – w 2020 r. uzyskało w całej Polsce 98 absolwentów, natomiast 2021 r. było ich tylko 69.
Trudna dla tegorocznych maturzystów okazała się np. matematyka zdawana na poziomie rozszerzonym, co można stwierdzić na podstawie tzw. danych „staninowych” ogłaszanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie. By znaleźć się w najwyższej grupie, obejmującej 4 % absolwentów, którzy najlepiej w Polsce zdali „matematykę rozszerzoną”, w 2019 r. maturzysta musiał uzyskać indywidualnie z tego przedmiotu co najmniej 91 %, podczas gdy w 2020 r. – 89 %, natomiast w 2021 r. – 79 %.
Do projektu „Matura na 100 procent” kwalifikowani są wyłącznie absolwenci, którzy z każdego egzaminu maturalnego uzyskali wynik nie mniejszy niż 90 %, lecz pod warunkiem, że co najmniej z jednego przedmiotu otrzymali 100 %. Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie ustaliła, że w 2021 r. tylko 62 maturzystów w kraju spełniło to kryterium, a tym samym zostało jego finalistami.
Zdać wszystkie egzaminy maturalne na 100 % to sukces niebywały, ale zdając 10 egzaminów, 9 zdać na 100, a jeden na 87%, to pech niezwykły, bo z takim wynikiem nie zostaje się nawet finalistą. To najlepsza rekomendacja dla naszych laureatów spełniających wyśrubowane kryteria „Matury na 100 procent” – podkreślają organizatorzy.
Spośród 62. tegorocznych finalistów, kapituła projektu, w której składzie był między innymi Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie – wyłoniła 26. laureatów (tym gronie znalazła się Zuzanna Ślęzak), co nastąpiło wg kryteriów określonych w jego regulaminie.
W pierwszej kolejności kapituła uwzględnia liczbę wyników ze wszystkich egzaminów w stosunku do ilości wyników po 100%, następnie – ilość wyników 100% ze wszystkich egzaminów – zarówno obowiązkowych i dodatkowych, liczbę wyników 100% z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym, a także średnią arytmetyczną skalkulowaną ze wszystkich egzaminów.
Należy podkreślić, że do kompletu samych setek Zuzannie Ślęzak zabrakło maksymalnego wyniku tylko z jednego egzaminu – z języka polskiego zdawanego na poziomie podstawowym, z którego uzyskała 91 %. „Nie prowadzimy jednak rankingu najlepszych z najlepszych, uznając, że różnice są statystycznie pomijalne, praktycznie bowiem wszyscy laureaci zdają większość egzaminów na 100%, a pojedyncze osoby 1, 2, 3 egzaminy na ponad 90%” – informują organizatorzy.
Z danych prezentowanych na oficjalnej stronie internetowej głównego organizatora – Fundacji „Zawsze Warto" – wynika, że w latach 2015-2020 tylko dwukrotnie absolwenci ze szkół z terenu województwa świętokrzyskiego zostali zakwalifikowani do grona laureatów tego projektu, a mianowicie: w 2016 r. – Aleksandra Lipecka z Liceum im. św. Stanisława Kostki w Kielcach, natomiast w 2019 r. – Julia Zygała z Liceum im. św. Jadwigi Królowej Polski w Zespole Szkół Sióstr Nazaretanek w Kielcach. W edycji 2020 r. nie było laureata z województwa świętokrzyskiego, ale dwóch absolwentów kieleckiego Liceum im. św. Jadwigi Królowej Polski – Tymoteusz Mętrak i Jan Młynarczyk – uzyskało tytuł finalisty. W poprzednich latach finalistami zostało natomiast ogółem tylko 7 maturzystów z tego terenu – z LO im. Hugona Kołłątaja w Pińczowie (2 absolwentów), natomiast po jednym – z I LO im. Stefana Żeromskiego, II LO im. Jana Śniadeckiego i LO im. św. Stanisław Kostki w Kielcach, a także z LO Nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Ostrowcu i I LO im. Tadeusza Kościuszki w Busku-Zdroju […]W regulaminie projektu przewidziano także nagrodę – statuetkę „Jaskółki” dla każdego laureata, który ze wszystkich egzaminów maturalnych uzyskał wynik po 100%. Od początku tego konkursu otrzymała ją jednak tylko jedna maturzystka, a mianowicie Weronika Tupaj z VI LO im. Adama Mickiewicza w Krakowie w 2018 r.
ŹRÓDŁO: http://zawszewarto.pl/laureaci-projektu/ ; http://zawszewarto.pl/finalisci-projektu/
Laureatka VIII edycji, Zuzanna Ślęzak, jest absolwentką Szkoły Podstawowej im. Wincentego Przybyszewskiego w Bebelnie, Publicznego Gimnazjum w Radkowie i I LO im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie, gdzie w latach 2018-2021 uczęszczała do klasy matematyczno-fizycznej.
W pierwszym roku nauki w I LO została laureatką I stopnia Ogólnopolskiego Konkursu Fizycznego o „Złoty Indeks Politechniki Śląskiej”. W latach 2018-2021 uzyskała tytuł „Kaon” w Ogólnopolskim Konkursie Fizycznym „Lwiątko”, a także dwukrotnie została finalistką Ogólnopolskiego Jagiellońskiego Turnieju Matematycznego i Świętokrzyskiego Matematycznego Maratonu Maturalnego. Otrzymała również wyróżnienie w XXIX Międzynarodowym Konkursie „Kangur Matematyczny”, a także uzyskała bardzo dobry wynik w XXV Ogólnopolskim Konkursie „Alfik Matematyczny” i X Ogólnopolskim Konkursie Fizycznym – „EUREKA”.
W 2019 r. Zuzanna Ślęzak była finalistką innowacyjnego programu dla uczniów szczególnie uzdolnionych „ADAMED SmartUp”, realizowanego we współpracy z największymi polskimi uczelniami i jednostkami naukowo-badawczymi (w tym Polską Akademią Nauk), przy udziale Ministerstwa Edukacji i Nauki.
W 2021 r. została laureatką Ogólnopolskiej Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH – z matematyki i fizyki. Dodajmy, że w etapie okręgowym uzyskała wynik po 100%, który następnie powtórzyła z matematyki także na etapie finałowym.
Zuzanna Ślęzak jest laureatką stypendiów przyznawanych za wysokie wyniki i szczególne osiągnięcia w nauce, a mianowicie: Wójta Gminy Radków (dwukrotnie), Prezesa Rady Ministrów (dwukrotnie – w latach 2019/2020 i 2020/20221) oraz Ministra Edukacji i Nauki (2020/2021). Uchwałą Rady Pedagogicznej I LO im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie otrzymała tytuł Prymusa Absolwentów (2020/2021).
Na każdym poziomie kształcenia – jak twierdzi Laureatka – miała ona znakomitych nauczycieli, a w szczególności przedmiotów, które zdawała na egzaminach maturalnych – matematyki, fizyki, języka angielskiego i języka polskiego – wymienia: Urszulę Gawron, Annę Brown-Bułatowicz, Izabelę Ostrowską i Agnieszkę Krawczyk ze Szkoły Podstawowej w Bebelnie; Agnieszkę Cichecką, Agnieszkę Gul, Iwonę Brych, Damiana Wiśniewskiego i Małgorzatę Sokołowską-Nowak z Publicznego Gimnazjum w Radkowie; Piotra Sznajdera i Ewelinę Ratusznik, a zwłaszcza Jadwigę Suligę i Marzenę Saladrę z I Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie. Oprócz wspaniałych i zaangażowanych nauczycieli bardzo dobrze wspomina także dyrektorów szkół, które ukończyła, ponieważ zarówno Jerzy Suliga w Bebelnie, Jarosław Borkowski w Radkowie i Bożena Kaczor w I LO we Włoszczowie potrafili stworzyć warunki, które sprzyjają wszystkim uczniom.
W roku akademickim 2021/2022 Zuzanna Ślęzak będzie studiować w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie – kierunek, który zamierza wybrać, to „metody ilościowe w ekonomii i systemy informacyjne”.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2021-08-26 |
Data publikacji: | 2021-08-26 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Agata Świeboda |
Liczba odwiedzin: | 1251 |